• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Deklaration 2019

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
f*n... det räcker inte att jag är rädd varje dag när jag öppnar brevlådan eller när mobilen ringer eller när sms plingar, nu ska jag vara rädd att kolla mejlen också... Jag deklarerade 30 april, tog bort utgiftsräntor, som jag ser här i forumet flera har fått mejl om det fr Skv.

Ni som fått mejl om att era ränteavdrag inte stämmer med kontrolluppgifterna... NÄR DEKLARERADE NI?
Om de granskar i tur och ordning så kan det vara min tur snart!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 457
Poäng
8 917
Jag skickade in min 1a maj.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
f*n... det räcker inte att jag är rädd varje dag när jag öppnar brevlådan eller när mobilen ringer eller när sms plingar, nu ska jag vara rädd att kolla mejlen också... Jag deklarerade 30 april, tog bort utgiftsräntor, som jag ser här i forumet flera har fått mejl om det fr Skv.

Ni som fått mejl om att era ränteavdrag inte stämmer med kontrolluppgifterna... NÄR DEKLARERADE NI?
Om de granskar i tur och ordning så kan det vara min tur snart!
Jag tror inte att det är några problem att ta bort räntor, som i ditt fall. Däremot lägga till räntor som inte är skickade till Skatteverket vill de säkert ha underlag för.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Jag tror inte att det är några problem att ta bort räntor, som i ditt fall. Däremot lägga till räntor som inte är skickade till Skatteverket vill de säkert ha underlag för.
Det var två andra här som hade fått mejl att ränteutgifterna inte stämde och då hade de minskat sina ränteutgifter för att frisera sin uc och söka ändring av deklarationen senare i år och lägga på ränteutgifterna. Hoppas jag klarar mig.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Det var två andra här som hade fått mejl att ränteutgifterna inte stämde och då hade de minskat sina ränteutgifter för att frisera sin uc och söka ändring av deklarationen senare i år och lägga på ränteutgifterna. Hoppas jag klarar mig.
Ok, men du har all rätt i världen att inte yrka på avdrag.
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Om man skulle ta bort räntor i sin deklaration nu/snart när måste man betala tillbaka skattepengarna man har fått då? Uppdateras UC bara efter man har betalat tillbaka? Hade tänkt ett samlingslån i juli eller Augusti
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Ok, men du har all rätt i världen att inte yrka på avdrag.
Men det känns bara lite konstigt om skv förvarnar att uppgifterna inte stämmer och så väljer man att inte ändra men ansöker om ändring senare, det känns lite obekvämt men som sagt jag kanske klarar mig. Tog bort ränteutgifter förra året men ansökte aldrig om ändring sen, men i år tänkte jag göra det. Skv måste undra varför vi gör så, tror inte de är medvetna om det här med uc betyg etc o_O och det är klart att det blir mer jobb för dem.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Om man skulle ta bort räntor i sin deklaration nu/snart när måste man betala tillbaka skattepengarna man har fått då? Uppdateras UC bara efter man har betalat tillbaka? Hade tänkt ett samlingslån i juli eller Augusti
Jag gjorde tvärtom, minskade på räntorna i deklarationen vilket ger lägre belopp att få tillbaka men antar att jag får extra pengarna i höst någon gång.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Jo jag håller med, egentligen
Det stämmer bra att hon har fått det. Jag pratade med Nystartfinans. Enligt dom har jag betalat 5.000 x 28 månader i ränta. Det är ju 140.000 jag har fått hälften av detta. Jag kan enkelt påvisa att det är jag som betalat in denna summan så det är ju helt fel att hon får del utav min återbäringsränta när jag har betalat allting.

Jag har exakt likadant koncept på Wasa där jag också betalar för ett lån som inte står för mig. Så jag la på räntor som jag faktiskt har betalat.

Hade jag lagt på mina privata ränteskulder hade jag varit uppe i 600.000 (50.000x12) men det hade inte fungerat.

Ska ringa Skatteverket nu och höra mig för. Orkar inte massa krångel med min förredetta hon är efterbliven.

Har personen som står som medlåntagare på Wasa fått sin deklaration klar? Är kanske svårare i efterhand att få det iordning när de flesta deklarerade redan i mars. Har du pratat med nystartsfinans om du får stå på lånet själv istället? I vissa fall vill dom ju bara ha medlåntagare i början av lånperioden. Tänker så slipper du ha med exet att göra och att problemet återkommer vid nästa deklaration
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp